Welkom » Wetenschap

Wetenschappelijk onderzoek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er is veel onderzoek gedaan naar de gevolgen van stress op onze gezondheid.

Wat doet het met je lichaam en geest?

Waar moet je opletten, wat kun je eraan doen?

Op deze pagina heb ik een aantal filmpjes verzameld die meer inzicht geven in de wetenschappelijke stand van zaken t.a.v. onderzoek naar hersenen, stress, stressklachten, mindfulness en meditatie

Lichamelijk gezien is stress met name slecht voor ons hart en bloedvaten, doordat we een te hoge bloeddruk krijgen bij aanhoudende spanning. Het is dus van belang dat we ervoor zorgen dat we stress binnen de perken houden. Dat kunnen we doen door gezond te eten en te bewegen (Out-of-the-Boks training®) en ook door onze gedachten te trainen: mindtraining. Door mindfulness en meditatie kun je dit leren.

Meditatie: braintraining oftewel hersengymnastiek

Onze hersenen worden gunstig beïnvloed door meditatie. Ook wel "zitten in aandacht" genoemd binnen de mindfulness training. Bepaalde gebieden in onze hersenen laten gedurende meditatie meer activiteit zien en andere gebieden juist minder. Hele netwerken in de hersenen lichten tegelijk op. Vandaar dat hersenwetenschappers zeggen: "neurons that wire together, fire together", netwerken die tegelijk oplichten zullen tegelijk samenwerken. Hoe vaker je mediteert, hoe meer je je hersenen traint nieuwe neurale paden aan te leggen. Je zult steeds beter met stressvolle situaties kunnen omgaan, doordat het angstcentrum in de hersenen (de amygdala) niet meer (zo snel) wordt geactiveerd. Je hebt jezelf geleerd rustig(er) te blijven.

Mindfulness: oosterse wortels, westers vertaald

Mindfulness heeft zijn wortels in het boeddhisme, waarin meditatie zo gewoon is als eten en drinken. Het boeddhisme is een levenswijze. Mindful betekent "met aandacht". Wanneer we mediteren nemen we de tijd om aandacht te geven aan hoe het met ons is, met onze gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen. Door onze aandacht steeds weer terug te brengen naar de ademhaling brengen we onze gedachten tot rust. Jon Kabat-Zinn heeft mindfulness naar de westerse wereld gebracht. Inmiddels heeft de gezondheidszorg, het bedrijfsleven en het onderwijs mindfulness omarmt als een waardevolle training om de gezondheid in stand te houden of te bevorderen.